Tilbud og indsatser i Ungeenheden
Udviklingsindsatsen
Formålet med Udviklingsindsatsen er at give de unge hjælp til at komme i arbejde eller blive i stand til at gennemføre et uddannelsesforløb og derigennem at komme ind i en erhvervsmæssig tilværelse og blive i stand til at klare sig selv.
Målgruppen er unge mellem 15 og 30 år med intellektuelle, kognitive og/eller sociale begrænsninger, hvor der er behov for en særlig uddannelses- og arbejdsmarkedsrettet indsats.
Kontaktpersonordning/mentorordning
Formålet med Kontaktpersonordningen/mentorordningen er at give unge med intellektuelle, kognitive og/eller sociale begrænsninger hjælp til socialisering og til at komme i arbejde eller påbegynde og gennemføre et uddannelsesforløb.
Målgruppen er 15 – 30-årige med intellektuelle, kognitive og /eller sociale begrænsninger, hvor der er behov for en særlig uddannelses- og arbejdsmarkedsrettet indsats.
Ungeenheden Daugaard
Det er meget vigtigt for mange af de unge, som har andre problemer end ledighed, at der skabes en relation til arbejdsmarkedet for dem. Samtidig har de dog også ofte behov for en massiv social indsats.
I Ungeenheden Daugaard er der tilbud om:
- Den Treårige Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse for Unge med Særlige Behov (STU)
- Et udviklingstilbud i regi af Jobcenteret På vej til Uddannelse og Job
- Et afklarings- og udviklingstilbud Udviklingsindsats Daugaard.
Målgruppen for Ungeenheden Daugaard er overordnet de 15 – 30-årige, hvor der er behov for en særlig arbejdsmarkeds- eller uddannelsesrettet indsats.
Deltagelse i tilbud kræver visitation fra myndighedsrådgiver i Ungeenheden.
Udviklingsindsats Daugaard
Formålet med Udviklingsindsats Daugaard er at lave en grundig afklaring for unge med store begrænsninger i arbejdsevnen.
I Udviklingsindsats Daugaard afklarer vi udviklingsmæssigt, socialt og helbredsmæssigt, om de unge vil kunne påbegynde og gennemføre uddannelse, herunder FGU, eller varetage et arbejde. Hvis dette ikke er muligt, så finder vi ud af, om den unge er i målgruppen for STU og i givet fald hvilket STU-tilbud, der er det bedste for den unge.
Afklaringen sikrer, at den unge vejledes til den korteste vej til arbejde og selvforsørgelse, og at den unge får personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
STU - Daugaard
STU - den treårige særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
Formålet med ungdomsuddannelsen er, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.
Målgruppen for uddannelsen er unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden traditionel ungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte til den unge. De unge skal være færdige med grundskolen og ikke fyldt 25 år. Målgruppen har et retskrav på uddannelsen.
På Vej til Uddannelse og Job - Daugaard
Formålet med På Vej til Uddannelse og Job er i regi af Jobcenteret at etablere et uddannelsesforløb for unge med intellektuelle og kognitive begrænsninger i arbejdsevnen.
Målgruppen er unge ledige mellem 18 og 30 år, der har intellektuelle eller kognitive begrænsninger i arbejdsevnen samt unge med angst eller depression.
Der er løbende optag i På Vej til Uddannelse og Job, og den enkelte unge modtager i hele forløbet undervisning og vejledning i det omfang, som den enkelte har behov for.
Alle unge har mulighed for at deltage i praksisnære forløb i et eller flere af de forskellige værksteder:
- Dyrepasserværkstedet
- Fagligt Team
- Haveværkstedet
- Køkkenværkstedet
- Pedelværkstedet
- Rengøringsværkstedet
- Skov- og Naturværkstedet.
De unge bliver endvidere løbende tilbudt korterevarende praktikker i private eller offentlige virksomheder som en forlængelse af værkstedsforløbene og med støtte fra den værkstedsansvarlige.
Støberiet
Støberiet tilbyder en unik, fleksibel og helhedsorienteret indsats til unge i den skolepligtige alder, som har brug for en særlig indsats, heriblandt unge med skolevægring.
Det overordnede formål med Støberiet er at tilbyde et udviklingsforløb for unge, så de igen kan vende tilbage til undervisningsforløb i folkeskolen eller i ungdomsuddannelser. For nogle unge er der også individuelle mål.
For nogle unge vil målet være at lære de færdigheder, der er beskrevet i Hedensted Kommunes Klar til Læring, hvor fokus er på sociale færdigheder, mestring af en mere selvstændig hverdag og samtidig blive undervist primært i adgangsgivende fag evt. suppleret med fag, som eleven har særlig interesse for.
For nogle unge er det primære mål at kunne gå til afgangsprøve i de adgangsgivende fag dansk, engelsk og matematik, mens andre unge vil kunne håndtere folkeskolens faglige bredde og dermed fag ud over de tre adgangsgivende fag.
SKUB
Vi oplever i Ungeenheden en voksende tilgang af unge med gennemgribende udviklingsforstyrrelser som ADHD, ADD, Autisme m.fl.
De unge har ofte haft det svært i skolen – både socialt og fagligt. De har haft kontakt til skolepsykologer, har deltaget i specialundervisning og nogen har fået en oplevelse af at være ”forkerte”. Mange af de unge er gået ud af folkeskolen uden at bestå afgangsprøven, ligesom en del af dem har opgivet mindst én ungdomsuddannelse.
Formålet med SKUB (Styrkelse af Kompetencer, Uddannelse og Bevidsthed) er at støtte disse unge i at deltage i undervisning for herved at blive tilstrækkeligt ”klædt på” til at kunne opnå ordinær beskæftigelse og/eller påbegynde og gennemføre uddannelse - samt samlet set være selvforvaltende i eget liv.
SKUB arbejder med social inklusion og fremmer forskellighed som positive ressourcer. De unge får gennem SKUB personlig støtte og faglig uddannelse, der giver dem mod på at komme i arbejde eller gå i gang med uddannelse, giver selvtillid, mestring af eget liv og livskvalitet.
SKUB har fokus på tillæring af anderledes tanke- og handlemønstre, og den arbejdsmarkedsmæssige inklusion er for den unge et springbræt til at blive selvforvaltende og selvforsørgende.
Projektenheden
Projektenheden i Ungeenheden er metodemæssigt forankret i tanken om social inklusion gennem uddannelse og arbejde.
Vi arbejder med en anerkendende tilgang og lægger særlig vægt på tilknytning af tillidspersoner, hvis fornemste opgave er at være en positiv rollemodel og inspirator for de unge i retning mod uddannelse og job.
Projektenheden laver forskellige indsatser for forskellige målgrupper ud fra det aktuelle behov.
De unge bliver i alle dele af Projektenheden udsat for det, man kan kalde et eliteforløb med helt særlige udfordringer, hvor tilgangen er learning by doing, og aktiviteterne er bygget op omkring de små succesers princip. Tanken bag dette er, at den unge gennem perioden opnår en større grad af selvværd og tro på, at noget kan lykkes. Dermed får de unge mod på at udvikle sig yderligere og gennemføre uddannelse og få job.